Green thoughts, green fingers (Michael Pollan)

donderdag 14 april 2016

Olijf

Vorig jaar tijdens de vakantie in Zuid-Frankrijk heb ik twee olijfjes (uit de boomgaard, niet uit het restaurant) meegenomen met het idee om deze te gaan zaaien. Nu het lente is en wat warmer wordt, is de tijd rijp. Omdat het me leek dat dit iets moeilijker leek dan simpel een eikeltje in een potje grond stoppen, ben ik op zoek gegaan naar meer informatie.

De informatie op internet is wat schaars, zeker voor het kweken van olijven in Nederland. Dat wat ik gevonden heb, zegt dat ik de olijvenpitten in de herfst had moeten zaaien. Sommige websites zeggen ook nog dat de pitten "geschuurd" moeten worden. Dit klinkt heel raar voor mij. In de natuur vallen de pitje toch gewoon op de grond? Uiteraard ben ik ook te ongeduldig om te wachten op de herfst (en ze begonnen al een beetje te schimmelen omdat ik het vruchtvlees niet had verwijderd) dus ik heb ze nu toch maar gezaaid.
In een mooi potje en lekker warm omdat ik er een minibroeikasje van heb gemaakt. Ik ben niet erg hoopgevend dat het me gaan lukken uit zaad en als het al lukt zal het met een beetje pech heel lang gaan duren.

De beste manier om een olijf te vermeerderen is blijkbaar stekken. In de stad staan gelukkig diverse olijvenbomen dus ben ik op jacht geweest naar een stekje. In het donker ben ik naar een boom geslopen en heb stiekem een stekje afgeknipt. Het stekje laat ik eerst wortel schieten in een flesje (tip die ik had gevonden om makkelijk bomen te vermeerderen). Zodra er worteltjes komen mag ie in een potje.

Ben benieuwd wat werkt en hoe lang het duurt. Ik houd jullie op de hoogte!

PS Ik heb nu ook een facebookpagina waar ik vaker en kleinere berichtjes plaats over het reilen en zeilen op het balkon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten