Green thoughts, green fingers (Michael Pollan)

zaterdag 12 maart 2016

Start blog en groentebalkon

Een blog schrijven stond al een tijd op mijn bucket list. Nu dan eindelijk ook het onderwerp bedacht: mijn balkongroentetuin (groentebalkon). Sinds vandaag is er dan een officiele start van het groentebalkon: het zaaien van de radijsjes. Daarnaast worden de nodig plannen gemaakt voor de andere groenten. Met groente op het balkon kweken, loop je gelijk tegen het eerste probleem: waar en hoe ga ik al mijn plantjes laten groeien. Elke plant heeft zijn eigen wensen. Een flinke puzzel, maar ideeen genoeg gelukkig. Radijsjes hebben geen diepe bak of veel ruimte nodig dus die heb ik vandaag in plantenbak gezaait en aan het balkon gehangen. Hopelijk is het weer niet te koud nog....

Waar ik me al tijden over verbaas, is over hoe ver men tegenwoordig van het voedsel produceren afstaat. Zelfs hogeropgeleiden hebben niet door dat bijvoorbeeld de zaadjes uit de paprika, die je normaal gesproken weggooit, gewoon kunt zaaien! Mijn opa was altijd bezig in zijn volkstuinen. Jazeker, hij had er twee! Door hem leerde ik van jongs af aan waar voedsel vandaan komt en hoeveel energie in het produceren van voedsel zit. Genen worden doorgegeven en gelukkig heb ik zijn genen en liefde voor planten ge-erft.

Een blog is een ideale manier om mijn hobbies te combineren: schrijven, fotograferen en planten kweken. Ik verwacht niet dat mijn groentebalkon in één keer lukt. Er zal zeker het een en ander misgaan! Maar daar kunnen we samen om lachen en van leren. Bovenal hoop ik dat ik jullie mag inspireren. En wie weet komen er vele groentebalkonnen (ok, tuinen mogen ook ;-) ) bij.


2 opmerkingen:

  1. Heb je tips voor hele winderige balkons op het zuid westen?
    Merlijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Qua zon zit je goed. Lekker veel dus lekker warm. Wel even opletten dat de grond niet te droog wordt (betekent veel water geven als het warm is). Verder zou ik de planten goed opbinden (aan bamboestokken of aan het balkon zelf). Mocht het dan nog te winderig zijn kun je je hele balkon afschermen met bv rieten matten.
      Mijn balkon is ook winderig (zuiden, 4-hoog) dus ik moet nog even kijken wat allemaal lukt. Wie weet komen er in het loop van het jaar nog tips in mijn blog :-)

      Verwijderen